Gå en tur på den langsomme måde

16.04.20
Skovbadning er det nye sort. Du kan bade i naturen mange steder i Odsherred

Du bliver ikke våd når du skovbader. Kun hvis det regner. At skovbade handler om at opholde sig opmærksomt og langsomt i skoven. Det handler om at sanse naturen, duftene, lyset, lydene, og mærke skoven. Man spadsere ikke rask afsted og man løber slet ikke. Der er ingen bestemt måde at gøre det på. Man er der bare. Tilstede midt i skoven.

Shinrin-yoku hedder det på japansk og i Japan har man dyrket det længe. Men i Japan og rundt om i verden er man begyndt at forske i hvad det egentligt gør ved os at opholde os "mindfuld" i naturen og det er ikke småting skovbadning kan betyde for os i en stresset hverdag.

Forskningen er ny og stiller flere spørgsmål end den giver svar. men spændende er det og uanset hvad forkningen kommer frem til, vil det i sidste ende altd være dejligt med en tur i skoven.

Materiale

Skovbadning en helt gratis og naturen er lige ved hånden for os i Odsherred. vi  har masser af smuk skov og natur, der egner sig til skovbadning og sandsynligvis ganske tæt på, hvor man bor.

Hos naturstyrelsen kan du også hente deres Naturguider til:

Geopark Odsherreds hjemmeside er der mange flere gode ideer til dejlige steder hvor man kan nyde naturen langsomt og opmærksomt.

Ifølge Doreen Møller Holmquist kan man skovbade sådan:

Start med at gå stille omkring. I de danske statsskove må du godt gå væk fra stierne. I private skove skal du blive på stierne. Opsøg gerne noget vild natur, det har vist sig at have den bedste virkning.

  • Find gerne et sted at opholde dig.
  • Sæt dig og træk vejret dybt ned i maven flere gange. Det er vigtigt at du kommer ned i en dyb afslappet tilstand.
  • Mediter gerne et øjeblik, hvor du mærker efter hvordan din krop har det, legemsdel for legemsdel.
  • Åben dine sanser, som et lille barn. Som om du så skoven for første gang. Indenfor mindfulness hedder det ”Beginners mind”.
  • Lyt til lydene i skoven. Luk øjnene og lyt til vinden i træerne, stilheden eller fuglesang. Prøv om du kan udvælge bare en af fuglene og fokuser kun på dens lyde.
  • Kig rundt på farverne i skoven og lyset imellem træerne.
  • Duft til skovens dufte af blade og muld m.m.
  • Gå gerne rundt på en afslappet måde og mærk på træernes stammer, mærk skovbunden under dine fødder.
  • Læg dig ned og kig op i trætoppene.
  • Gå gerne rundt på bare tæer.
  • Sæt håndfladerne på jorden, mærk på skovbunden.
  • Inden du forlader stedet igen, så tak for oplevelsen.
  • Husk dig selv på at formålet er ”væren” og øv dig i at vær nærværende. Ikke at gå tur, samle urter, eller motionere.
     
  • Gør det til en ting du gør jævnligt, gerne et par gange om ugen. Så vil du efter et stykke tid mærke effekten.
  • Du skal gerne mærke, at din stress falder, at du bliver gladere, får bedre søvn, blodtrykket falder, du bliver bedre til at løse problemer og du får mere energi.

God tur!