Ofte stillede spørgsmål til biblioteket
Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, som vi ofte hører fra brugerne af biblioteket. Kan du ikke finde svaret på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Låner på biblioteket
Hvordan bliver jeg oprettet som låner på biblioteket?
Du kan blive oprettet som bruger enten ved at møde op på biblioteket eller via hjemmesiden.
Kan jeg bruge Odshered Bibliotek, selvom jeg ikke bor i Odsherred Kommune?
Ja, du er velkommen til at benytte bibliotekerne i Odsherred - selvom du ikke bor i Odsherred kommune. For at kunne benytte de selvbetjente biblioteker i Vig, Hørve, Rørvig, Odden og Egebjerg, skal du være oprettet som låner.
Læs mere om bibliotekerne i Odsherred her og se vores åbningstider her
Du kan dog ikke benytte vores digital tilbud.
Om pinkoden
Hvad skal jeg bruge en pinkode til?
Pinkoden kan først og fremmest bruges til at reservere og forny materialer, tjekke din lånerstatus, til at benytte selvbetjeningsautomaterne og til at lukke dig ind på de selvbetjente biblioteker. Derudover kan du hjemmefra bruge den til en lang række af vores digitale tilbud, såsom at se film via Filmstriben, læse e-bøger via e-Reolen og læse magasiner via e-Reolen Global. Pinkoden er med andre ord nødvendig, hvis du vil benytte biblioteket.
Hvordan får jeg en pinkode?
Du kan oprette dig selv som låner ved hjælp af MitID her. Hvis du ikke har MitID, er du nødt til at besøge os på Nykøbing eller Asnæs Bibliotek i den betjente åbningstid, så hjælper personalet. Husk dit sundhedskort.
Kan jeg logge på med MitID?
Ja, du kan godt logge ind med MitID. Når du trykker på "Login" øverst til højre, får du muligheden for at logge ind med enten pinkode eller MitID.
Hvordan får jeg en (ny) pinkode?
Du kan få en pinkode, hvis du besøger et af vores biblioteker. Husk legitimation, f.eks. dit sundhedskort (sygesikringsbevis). Du kan også selv lave en ny pinkode ved at logge ind med MitID. Du kan ikke ringe til os og bede om en ny pinkode, for vi skal være sikre på, at du er den du giver dig ud for at være.
Materialer - reserveringer, lån og aflevering
Hvordan reserverer jeg?
Find materialet her på hjemmesiden. Kan materialet reserveres, er der mulighed for at klikke på knappen "Reserver".
De fleste materialer kan reserveres, så materialet hentes hjem til dit ønskede afhentningsbibliotek, og du får besked, så snart det bliver tilgængeligt.
Når du reserverer et materiale, tilknyttes et afhentningssted (bibliotek) og en interessedato (en periode hvorefter din reservering slettes).
Du kan selv vælge/ændre dit standard afhentningssted ved at logge ind og rette i din brugerprofil.
Har du ikke allerede et afhentningssted, bliver du bedt om at vælge et ved første reservering, og har du ikke en interessedato, sættes den automatisk til 12 måneder.
Når du får besked om at reserveringen er hjemkommet, får du samtidig et afhentningsnummer.
På dit afhentningsbibliotek står alle reservationer opført numerisk efter afhentningsnummer. Er du i tvivl om hvor på biblioteket reserverede materialer står, er du meget velkommen til at kontakte personalet.
Husk at låne materialet inden du forlader biblioteket.
Hvor lang tid går der, før man kan låne de nyeste bøger?
Det kan svinge meget. De bøger vi forventer størst efterspørgsel på, bestiller vi før de udkommer eller kort tid derefter. Når det er sket, skal de som regel klargøres, hvilket kan tage yderligere nogle dage. Langt de fleste bøger er klar til udlån 1-2 måneder efter de udkommer. Men i alle tilfælde, kan bøgernes reserveres hos bibliotekaren eller via vores kontaktformular.
Jeg har bestilt en bog. Hvorfor kommer den ikke?
Der kan være meget stor forskel på, hvor lang tid der tager for et bestilt materiale at blive klar til afhentning. Er det et materiale vi selv har stående på hylden, tager det normalt mellem nogle få minutter og op til et par dage, afhængig af hvad tid på dagen du bestiller, hvor materialet befinder sig og hvor du ønsker at hente det. Er det et materiale vi skal skaffe fra et bibliotek uden for kommunen, tager det som regel mellem to dage og to uger, hvis materialet er hjemme på biblioteket vi bestiller fra. Er materialet udlånt er du selvfølgelig nødt til at vente i kø. Nogle bøger findes kun i et enkelt eller ganske få eksemplarer i hele landet, og hvis der er efterspørgsel på dem, kan du risikere at vente længe.
Der kan selvfølgelig også ske fejl et sted i processen. Der bliver hver dag sendt mange, mange tusind bøger mellem Danmarks biblioteker via en fælles transportordning. Engang imellem bliver bøger sendt til et forkert bibliotek. De kan være bortkommet. Bestillinger kan blive væk. Misforståelser kan opstå.
Hvis det er et materiale, som du mener burde være hjemme på et af bibliotekerne i Odsherred, men som du efter en uge stadig ikke har fået besked om, bør du kontakte os. Er det et materiale, som du mener burde være hjemme et andet sted i landet, bør du kontakte os efter ca. 14 dage, hvis du ikke har hørt noget. Vi holder selvfølgelig øje med materialer der er bestilt til fjernlån, og sørger for at lave en ny bestilling hvis en bestilling ikke gennemføres.
Jeg skal på ferie, og kan derfor ikke hente reserveringer. Hvad gør jeg?
Hvis du ikke har mulighed for at hente dine reserveringer i en periode, kan du angive en fraværsperiode på din brugerprofil eller ved at kontakte os. Det betyder, at vi sørger for at dine reserveringer ikke bliver klar til afhentning mens du er væk, og at du beholder den samme plads i køen - du bliver blot "sprunget over", indtil du er tilbage. Dette gælder desværre ikke for fjernlån.
Jeg havde reserveret en bog, og nu er den blevet lånt ud til en anden?
Ja, det kan godt forekomme. Hvis du reserverer en bog hjemmefra, og en anden låner kommer på biblioteket og tager den, før personalet har ekspederet din bestilling, så får den anden låner den. Men du skal se det fra den anden låners synspunkt. Du ville vel heller ikke bryde dig om, hvis du fandt en bog på hylden, og så personalet rev den ud af hænderne på dig, fordi en anden havde siddet derhjemme og reserveret den. Ingen af delene er helt fair, men vi synes alligevel vores politik er den mindst unfair af de to, fordi den tilgodeser den person, som har taget turen ned til biblioteket.
Der stod på hjemmesiden, at bogen var hjemme, men jeg kunne ikke finde den. Hvorfor?
Det kan der være flere årsager til
- Bogen kan være sat forkert og dermed i praksis være ikke-eksisterende, indtil den tilfældigvis bliver fundet.
- Den kan også netop være afleveret og ikke sat på plads endnu.
Det kan også være, at du har misforstået skærmbilledet og leder det forkerte sted.
Når du ikke kan finde en bog på hylden, er det altid en god idé at spørge bibliotekaren. Hvis vi heller ikke kan finde den skaffer vi et andet eksemplar til dig.
Kan jeg aflevere på et andet bibliotek?
Du kan frit aflevere (og låne) på alle kommunens syv biblioteker, da vi har fælles bibliotekssystem.
Du kan også normalt aflevere i andre kommuner, men så er det på eget ansvar. Hvis materialet bliver væk undervejs til os, er du ansvarlig og skal erstatte den. Du skal også være opmærksom på, at selve afleveringen først sker når materielet ankommer til os, hvilket normalt tager 2-3 hverdage, men i enkelte tilfælde kan tage op til en uge.
Hvordan låner jeg en e-bog?
Du skal hente bibliotekernes app e-Reolen til din mobil eller tablet. Fra PC kan du benytte hjemmesiden ereolen.dk. Her kan du både låne e-bøger og lydbøger. Du skal bo i Odsherred kommune og du skal være oprettet som låner hos os. Du kan læse mere om e-Reolen her og du kan altid få hjælp på bibliotekerne i Asnæs og Nykøbing.
Hvor mange bøger og cd’er kan jeg låne ad gangen?
Der er som udgangspunkt ingen begrænsninger på, hvor mange materialer du kan låne. Den uofficielle regel er "inden for rimelighedens grænser", hvilket vil være et skøn fra bibliotekets side.
Kan I se, hvad jeg tidligere har lånt?
Nej - i overensstemmelse med registerloven bliver sammenkoblingen af lånerdata og lånt materiale ikke gemt efter aflevering. De eneste oplysninger, der gemmes, er antal af lån. Dette sker kun af hensyn til statistikindsamling.
Fornyelser
Hvor mange gange kan jeg forny mine lån?
Du kan højst forny fem gange, og fornyelse er ikke mulig hvis en anden har reserveret materialet. Har du brug for materialerne i længere tid, er du velkommen til at henvende dig - så ser vi hvad vi kan gøre. Fjernlån kan kun fornyes hvis det långivende bibliotek godkender det - der sendes automatisk en forespørgsel idet du forsøger at forny.
Hvorfor kan jeg ikke kan forny mine lån?
Der kan være flere årsager. Den mest oplagte er, at en anden låner har reserveret det. Som nævnt ovenfor er det desuden kun muligt at forny et lån fem gange. Endelig er der materialer lånt fra andre kommuner eller forskningsbiblioteker - se nedenfor.
Vær opmærksom på, at da man har et begrænset antal fornyelser, bør man bruge dem med varsomhed. Det er en dårlig idé pr. automatik at forny alle sine materialer, hver gang man har brug for at forny ét, for så løber man hurtigt tør for fornyelser. Forny derfor kun, når lånetiden er ved at udløbe for det enkelte materiale.
Fornyelse af fjernlån
Fjernlån kan kun fornyes hvis det långivende bibliotek godkender det - der sendes automatisk en forespørgsel idet du forsøger at forny. Hvis fornyelse afvises skyldes det altså at långivende bibliotek siger nej - så modtager du en meddelelse om, at lånet har fået en ny afleveringsdato. Derefter har du 7 dage til at aflevere. For at undgå at få forkortet din lånetid, bør du VENTE med at forny dine fjernlån indtil du har 7 dage eller mindre tilbage af lånetiden.
.
Det med penge
Hvad koster det at bruge biblioteket?
Det er gratis at låne, og at blive oprettet som låner. Det er også gratis at aflevere til tiden.
Det koster penge at aflevere for sent og nogle af vores arrangementer skal du købe billet til.
Hvad koster det, hvis jeg afleverer for sent?
Du kan finde gebyrtaksterne her. Vores gebyrer er vedtaget af Byrådet.
Da vi ønsker at børn og unge skal have fri mulighed for at låne og læse udsteder vi ikke gebyrer for sen aflevering/fornyelse til børn og unge under 18 år. Men vi forventer selvfølgelig stadig, at materialer afleveres til tiden, så andre også kan få glæde af dem.
Hvordan betaler jeg, hvis jeg skylder penge?
Hvis du skylder penge, vil det fremgå af din lånerstatus, når du er logget ind her på hjemmesiden. Vi linker til Odsherred Kommunes betalingsløsning, Mit Betalingsoverblik, hvor du kan betale. Vi vejleder selvfølgelig gerne, hvis du kommer forbi os i den betjente åbningstid.
Jeg har mistet/ødelagt et materiale. Hvad koster det?
Det koster bogens pris plus klargøring. Klargøring dækker over udgifter til chip, label og indbinding eller plastning.
Bemærk, at hvis det er en DVD du har mistet kan erstatningsprisen være langt højere end, hvad DVD’en koster i en almindelig butik. Det skyldes, at biblioteket skal betale for retten til at låne den ud. En DVD kan derfor nemt koste os 1000 kr. eller mere, så pas godt på dem!
Om biblioteket
Hvornår har biblioteket åbent?
Du kan se vores åbningstider her. Vælg det ønskede bibliotek på oversigten.
Har I trådløst internet?
Ja, det hedder BOK_Public og koden er Pub12345 i alle afdelinger, så kom du bare herhen med din bærbare, tablet eller andet trådløst udstyr og slut det til.
Når man er på vores WiFi kan man også printe fra telefon og tablet hvis man henter appen Princh, og fra bærbar via hjemmesiden print.princh.com. Læs mere her.
Kan jeg printe på biblioteket?
Ja, du kan printe på alle vores biblioteker. På Asnæs og Nykøbing Bibliotek kan du også kopiere og scanne til e-mail.
Jeg har skrevet en bog og synes at biblioteket skal købe den. Hvordan gør jeg?
Biblioteket har en fast leverandør af bøger, som langt de fleste bøger bliver købt igennem. Er din bog udkommet på et officielt forlag, får vi den sandsynligvis tilbudt på et tidspunkt og køber den, hvis den har relevans for os. Er din bog selvpubliceret, er det ikke sikkert vi får den tilbudt. I så fald er du velkommen til at sende et brev eller et gennemsynseksemplar til os og fortælle os, hvordan vi køber den. Vi forbeholder os dog til hver en tid retten til ikke at købe en bog. Det er bibliotekarerne, som suverænt bestemmer, hvad der bliver købt og ikke købt. Kun Det Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket er forpligtet til at have alle danske bøger stående.
Jeg vil gerne være bogopsætter - hvad skal jeg gøre?
Biblioteket søger med jævne mellemrum nye bogopsættere. For at blive taget i betragtning skal du være mellem 14 og 17 år. Er du interesseret i at blive bogopsætter kan du skrive til os på biblioteket@odsherred.dk Du vil blive oplært til opgaven, men du skal være god til alfabetet og forstå princippet i bibliotekets emneopstillinger.