Lørdagsjazz-plakaten på kommode

Pakhuset lancerer kunstplakat for Lørdagsjazz

13.06.23
Lørdagsjazz får sin helt egen kunstplakat, og håbet er, at skiftende Odsherred-kunstnere fremover kan lægge navn til en årlig jazzplakat.

Bløde jazztoner fra musikerne på scenen, hyggelig småsnak ved bordene og lune frikadeller fra køkkenet. Formlen på Lørdagsjazz i Pakhuset er kendt og elsket af mange. Men nu sker der noget helt nyt for det veldrejede koncept, som odsinge og turister har nydt godt af lige siden 1992. Lørdagsjazz får nemlig sin helt egen kunstplakat.

Kunstplakaten er lavet af Odsherred-kunstneren Frederik Myhr, der arbejder under navnet Papadabei. Hele ønsket med plakaten er at indfange den varme stemning, som omgærder Lørdagsjazzerne, og markere, hvordan konceptet med årene har vokset sig til lidt af en kulturel institution i Nykøbing Sj.

”Vi er i Pakhuset vildt stolte af at huse Lørdagsjazz, som har eksisteret i mere end 30 år, og vi synes helt ærligt, det fortjener at blive fejret”, siger Jesper Bertelsen, der er leder af BOK.

”Og så er en kunstplakat lige i Pakhusets ånd, fordi vi ovenpå har PAKHUSgalleriet, der udstiller skiftende kunstnere, herunder mange Odsherred-kunstnere, ligesom Frederik Myhr er det. Bindeleddet til ’den lokale kunstner’ har været vigtig for os at forankre i plakaten.”

Jesper Bertelsen fortæller, at ideen til plakaten er hentet hos Copenhagen Jazz Festival, som er kendt for deres årlige kunstplakater – mange i dag med ikonisk status. Og selvom jazzkoncerterne i Nykøbing Sj. kan være af en lidt anden størrelse end de københavnske, er kvaliteten af de musikalske tilbud høj. Og der er også en anden faktor, som fortjener sammenligningen, nemlig publikum:

”I Pakhuset har vi det mest veloplagte, trofaste jazzpublikum, man kan ønske sig. Jazzplakaten er derfor også et forsøg på at give noget tilbage, så folk kan få stemningen fra Lørdagsjazzen helt med hjem og hænge på stuevæggen, hvis de har lyst”.

 

Måske den første jazzplakat af mange

”Vi sætter stafetten i gang, og mærker vi opbakningen i salget, er det vores plan, at vi hvert år skal have udarbejdet en ny kunstplakat for Lørdagsjazz-året af skiftende Odsherredkunstnere”, siger Jesper Bertelsen.

”Næste gang vil det komme til at foregå på den måde, at Odsherred-kunstnere kan ansøge opgaven med skitser eller ideer til motiv, som så udvælges af et panel eller måske af Pakhusets gæster selv”, siger Jesper Bertelsen.

At det er Frederik Myhr, der som den første får lov til at diktere jazzplakatens udtryk skyldes, at kunstneren er en rutineret grafisk designer, der til dagligt arbejder med netop plakatmotiver. Ifølge Jesper Bertelsen har Frederik Myhr med sit kreative indspil leveret et ”bundsolidt afsæt”, som vil skabe naturligt høje forventninger til potentielt kommende jazzplakater.

40-årige Frederik Myhr, der til dagligt bor med sin familie på en æbleplantage på Egebjerg-halvøen, fortæller, at det har været en spændende udfordring at blande sit eget udtryk med den historie, der knytter sig til Lørdagsjazzen og Pakhuset.

"Jazz er for mig en verden fuld af stemninger. Det samme er sommeren og byen, der på ny summer af gammeldags vaffelis, kolde fadøl, sporadiske havdyp, og på de gode dage lyden af et orkester som bagtæppe”, siger Frederik Myhr og uddyber, at udtrykket i plakaten netop er et forsøg på at indfange mikset af de sanseindtryk med håbet om, at man også på en regnfuld vinterdag kan mærke varmen, rytmen og samværet ved at kigge op på væggen i sin stue.

Vil man gerne have fingre i Lørdagsjazz-plakaten, kan man hen over sommeren købe den til alle Lørdagsjazz-koncerter og på bibliotekerne i Nykøbing og Asnæs. Plakaten koster 100 kroner.