Om dette arrangement

Bibliotek
Tid
(Hele dagen)
Pris
0 Kr
Lokalitet
Danmark
-nothing-
Udstilling

Udstilling: Moderne kunst fra Sankt Petersborg

15.09.18
Tre kunstnere, Djoma Djumabaeva, Michail Kudinow og Andrei Chaplya, præsenterer moderne russisk kunst fra Sankt Petersborg i malerier, skulpturer og arbejde på papir.

De tre kunstnere, Djoma Djumabaeva, Michail Kudinow og Andrei Chaplya, bor og arbejder i Sankt Petersborg. Deres kærlighed til den smukke by og et venskab, der går langt tilbage, forbinder de tre kunstnere.

Om kunsten
I begyndelsen af deres kunstneriske karriere i 90’erne samarbejdede de tre og deltog i mange fælles udstillinger. Perestrojka, Mikhael Gorbatjovs reformationer i Rusland i 80’erne og 90’erne, øgede friheden blandt befolkningen og åbnede for nye muligheder. Afskaffelse af censur og en svækkelse af ideologiske dogmer og barrierer førte til en fornyet interesse i moderne kunst og skabte store forventninger til nye kunstnere. Efter en lang periode med Sovjetisk stagnation eksploderede det kunstneriske liv i Sankt Petersburg. Nye idéer, nye bevægelser og ny kunst kulminerede i masser af eksperimenter, ulovlige stilarter og tabuiserede emner – alt blev muligt at kreere og demonstrere. Offentlighedens store interesse i kunst inspirerede og tilskyndede kunstnere. Alternative udstillinger, spillesteder og gallerier åbnede. Kunstforeninger og -grupper blev dannet og dannede grundlaget for fremkomsten af masser af nye kunstnere. Det var en intens, sjov og interessant tid. Kulturel og videnskabelig udveksling med europæiske lande begyndte, som grænserne blev åbnet, og mange kunstnere og kreative har set mod de nye horisonter.

Djoma, Michael and Andrei var en del af denne turbulente kreative og kunstneriske strøm, som gav et kraftigt indspark til den efterfølgende dynamiske udvikling af deres kunst. Senere skiltes deres veje, men de fortsatte med at følge hinandens udvikling med stor interesse. Møder med europæisk samtidskunst og -kunstnere, internationale projekter, udstillinger og udveksling af idéer med kunstnere og gallerier fra Danmark, Tyskland, Italien og Spanien samt i særdeleshed deres eget arbejde og aktiviteter har givet kunstnerne en individuel stil og stor succes.

De sidste år har været intense og produktive, og nu ser kunstnerne mod fremtiden og forbereder nye projekter. Djoma Djumabaeva, Mihail Kudinow and Andrei Chaplya går sammen igen efter en lang pause for at præsentere denne udstilling til den danske offentlighed, når de for første gang udstiller i Pakhusgalleriet.

Djoma Djumabaeva (f. 1966 i Bishkek, Kirgisistan)
Fra 1980 til 1984 studerede hun på kunsthøjskolen i Frunze (Bishkek). Hun fortsatte sine studier på Kunstakademiet i St. Petersborg i 1985 og afsluttede i 1991 med en Bachelor of Fine Arts. Hun indledte derefter en kunstnerisk løbebane som bogillustrator, på samme måde som sin far, der var en kendt bogillustrator, grafiker og maler.

Især i hendes grafiske værker skinner eventyr og myter fra hendes kirgisiske hjemstavn igennem.  Men lige så vigtig for forståelsen af hendes værker er studiet ved Det russiske Kunstakademi og livet i en by som Sankt Petersborg med dens store kunstneriske tradition samt de mange år med tilbagevendende ophold i Vesteuropa, især i Danmark og Tyskland.

Hendes billeder, der er kendetegnet ved et ekspressivt penselstrøg, bevæger sig mellem abstraktion og virkelighed. Hun maler i højere grad, hvad hun føler, end hvad hun ser, hvorved farvesammensætning og formdannelse skaber et klart struktureret, om end spontant virkende, spændingsfelt. Lysstyrke og kontraster kendetegner hendes billeder.

På den ene side fornemmer man eksplosionen af grelle, intense, næsten overmodige farver, på den anden side den beroligende effekt af de tilbageholdte, blegere farver, hvilket også viser Djomas munterhed; det lyriske i hendes forbundenhed med naturen. For Djoma er maleri ikke kun omgang med farve, men også et forsøg på at favne det liv kunstnerisk, som omgiver hende og som hun er en del af.

”Jeg er opvokset i en bjergrig region, omgivet af uspoleret natur – og det er blevet en del af mig. Mine minder og drømme tager mig sommetider tilbage til stederne for mit ophav, hvor mennesker levede i harmoni med træer, græsser, dyr, fugle og bjergene selv.

En slags magisk skønhed omgav os alle dengang, og tiden lod til at gå i stå. Der, hvor jeg kommer fra (eller der hvor mine drømme tager mig hen), er floderne kolde, landskaberne rene og dyrene varme.

Jeg begyndte at male og tegne i en tidlig alder, da naturen virkede så farverig og lys, og som en naturlig konsekvens deraf forsøgte jeg at indfange det. Hvilket jeg til stadighed gør den dag i dag.

Mennesker og dyr i mine kunstværker kommer alle fra mine barndomsminder – de befolker øerne i mine kanvasser. Kunstprocessen starter for mig med glæden ved at observere naturen i dens harmoni og rytme og dernæst forsøge at indfange og præsentere denne skønhed i form af et kunstværk.” af Djoma Djumabaeva.

Michail Kudinov (f. 1961 i Donetsk, Ukraine)
Michail eller Misha, som hans venner kalder ham, studerede fra 1977-1981 på kunstskolen i Lugansk og efterfølgende fra 1986 ved Kunstakademiet i Sankt Petersborg, hvor han afsluttede sit studium i 1992.

Misha tegner en særegen, gådefuld verden med muntre konkreter eller stiliserede finurlige figurer; et teaterlignende univers, hvor lethed og skjult eftertænksomhed forenes på forunderlig og skønneste vis. Denne virkning skyldes for det meste den raffinerede, næsten juvellignende forarbejdning af lærredet og en yderst omhyggelig bearbejdning af baggrunden. Kunstnerens tegnede stil - hans grafiske arbejde danner også baggrund for og har betydning i hans maleri - er genkendelig i det forfinede linjespil i hans billeder. Klare linjer danner grænserne for de afbildede figurer og objekter. I samspillet mellem disse overfladiske grafiske elementer og en selvstændig agerende billedbaggrund, har lys og farve – altså det ikke-tingslige, kropsløse – lige så meget betydning som formen – altså den fysiske repræsentation.

Mange af Mishas billeder er baseret på små grafiske skitser, som han skaber med fin blyant og den største omhyggelighed. En sådan skitse kan senere blive genskabt som et meget større billede på lærred, hvorved man dog ikke må forstille sig en simpel forstørret én-til-én gendannelse. Det er snarere et lille grafisk sort-hvid forelæg – en slags stimulering – som bliver mere eller mindre frit farverigt interpreteret. På grund af udførelse, stil, tematik og udformning, har en kunstkritiker sammenlignet Mishas værker med gamle persiske graveringer.

Andrei Chaplya (f. 1966 i Antratsit, Ukraine)
Fra 1982-1986 studerede Andrei i byen Lugansk med et Diploma for teaching drawing. Han har siden 1991 boet i Sankt Petersborg, hvor han i perioden 1992–1995 arbejdede på Mariinsky-Theatre.

”Gennem mange år har jeg ført en løbende dialog med mine værkers publikum. Jeg har altid nydt at møde engagerede og interesserede mennesker fra forskellige byer rundt om i verden, lære dem at kende og udveksle meninger med dem. Mange beundrere og kendere af kunst er blevet mine venner. Som 10-årig lavede jeg min første udstilling af akvareller. Siden da har visse hovedtemaer i dialogen udkrystalliseret sig i den kreative skabelsesproces: vand, økologi, by, boliger, historiske broer. Disse temaer, som dialogen har drejet sig om, har udviklet sig til kunstprojekter.”

Udstillingens åbningstider
Udstillingen er åben fra d. 15. september til 6. oktober.

Man-tors 11 - 16
Fre-lør 12 - 15
Søn lukket